„Aby zdobyć wielkość, człowiek musi tworzyć”

Antoine de Saint-Exupéry

 

Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: aktualnosci Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: o nas Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: misja Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: warsztaty Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: partnerzy Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: czytelnia Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: kontakt

 

Projekt „Twórczo i odpowiedzialnie – szkoła w zmieniającym się świecie”

współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP

Cele projektu to: zwiększenie wiedzy i świadomości środowisk szkolnych oraz lokalnych z zakresu edukacji globalnej, przygotowanie nauczycieli do roli ekspertów, aby twórczo wykorzystywać treści z edukacji globalnej w nauczaniu przedmiotowym, stworzenie i przetestowanie 9 gier edukacyjnych do wykorzystania w pracy z młodzieżą.

Projekt trwa od 10.09 do 30.11.2018r. Zaangażowane są 3 szkoły: w Liceum Ogólnokształcące im. Bitwy Warszawskiej 1920 roku w Urlach, Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Lipsku i  w IV Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Stanisława Żółkiewskiego w Siedlcach. Adresatami są nauczyciele (5 osób w każdej szkole) oraz uczniowie szkół.

W październiku nauczyciele (mentorzy edukacji globalnej) wzięli udział w dwudniowych intensywnych warsztatach, podczas których zapoznali się z wieloma materiałami edukacyjnymi i sami projektowali gry. Powstanie w sumie 9 gier, które wkrótce zostaną opublikowane na stronie Fundacji INEK do darmowego wykorzystywania przez edukatorów w całej Polsce.

Zobacz relacje z warsztatów uczniów i nauczycieli z trenerkami INEK:

          

 

Warsztaty dla młodzieży

Prawie 50 uczniów z trzech liceów wzięło udział w warsztatach z edukacji globalnej prowadzonych przez ich nauczycieli. Każdy z warsztatów trwał 90 minut i opierał się na gotowych scenariuszach Fundacji INEK, które można pobrać ze strony: http://www.inek.pl/materialyEG.htm

Poniżej relacje nauczycieli z zajęć Siedlcach, Urlach i Lipsku.

 

Warsztaty "Edukacja globalna a globalizacja":

         Pojęcie globalizacji z Wikipedii okazało się ciut zbyt "mądrym" językiem napisane, dlatego wspólnie z grupą troszkę je przeanalizowaliśmy i przełożyliśmy na język młodzieżowy :-).

         Uczniowie chętnie zaangażowali się w rozmowę i mieli, ku mojemu zaskoczeniu, dużo do powiedzenia:-)

         Bardzo ambitnie też podeszli do kwestii przygotowania plakatu, dlatego lekcja się przedłużyła:-)

         Warsztaty bardzo podobały się uczennicom. Dziewczęta były zadowolone. Szczególnie zaangażowały się w wykonanie plakatu.

         Zamiast wykonywania komiksu można zaproponować inną formę pracy, jeśli uczniowie nie chcą rysować."

        

 

Warsztaty "Sprawiedliwy handel, etyczna konsumpcja. Od kawy do dżinsów":

         Lekcję rozpocząłem od ankiety. Miała ona na celu zbadanie wiedzy uczestników.

ü             Co oznacza termin „Fair Trade?”

ü             Co oznacza termin „Food Miles?”

ü             Skąd pochodzą składniki do produkcji czekolady?

ü             W jakim kraju produkuje się dżinsy?

ü             Ile godzin mogą pracować dzieci?

ü             Jaką stawkę godzinową otrzymują dzieci w Chinach?

ü             Czy słyszałeś o wypadku 24.04.2013 r. w Bangladeszu?

         Uczniowie nie mogli uwierzyć, ze dzieciom chce się pracować za 29 groszy na godzinę. (W Polsce za 13 zł/godz. wiele osób nie chce podjęć pracy).

         Przedłużyłam na wyraźne życzenie uczniów część dotyczącą życia młodej Chinki opowiedzianą w filmie Chiny w kolorze Blue. Jej życie codzienne było dla dziewcząt najbardziej poruszającą częścią.

        

 

Warsztaty "Gospodarowanie zasobami, zasada 3R":

         W trakcie realizacji zadań wykorzystano bogatą bazę multimedialną np. filmy : Ciężarówką przez Afrykę, 10 $ dziennie za prace w Kraterze w Indonezji.

         Mile zaskoczona byłam wiedzą jaką posiada młodzież na ten temat. Po zapoznaniu się z kartami pracy, dziewczęta zgodnie przyznały, że nie będą tak "gonić" za nowinkami technicznymi, gdyż zbyt dużo ludzi na tym cierpi.

         Przygotowały bardzo kreatywne rozwiązania na poprawę sytuacji, a na koniec stworzyły plakaty dotyczące zasady 3R. Dziewczęta interesują się recyklingiem. Wspomniany przeze mnie, rosyjski projektant mody, który tworzy ubrania z tego co znajdzie na śmietniku jest znany i ceniony przez moje uczennice

         Bliżej zajęliśmy się hasłami zalecanymi w w scenariuszu: recyklingiem, upcyklingiem oraz reduce.  Uczniowie w grupach wykonali plakaty związane z tymi hasłami.

        

 

Warsztaty "Jak sobie radzić ze stereotypami i uprzedzeniami":

         Uczniowie chętnie podjęli temat, podawali przykłady stereotypów z własnego doświadczenia, wspólnie staraliśmy się znaleźć sposoby obalania stereotypów.

         Uczniowie opowiadali kim jest Malala Yousafzai, przedstawiali jej historię oraz mówili, co o niej myślą.

         Mówiąc o Malali, odwołałam się do (przypadkowo odkrytej w bibliotece) książki Renaty Piątkowskiej pt. „Która to Malala?”.

         Uczestnicy najchętniej udzielali się w ćwiczeniach aktywizujących, mających na celu zwiększenie empatii do osób i grup społecznych dotkniętych stereotypami.

         Uczniom bardzo przypadł do gustu " trening empatii" – wcielanie się w role".

        

 

 Warsztaty "Turysta z głową. Etyczne podróżowanie":

         Podczas zajęć najwięcej kontrowersji i podłożem do burzliwej dyskusji był wyświetlony film pt. ”Canibals tours”. Mimo, że akcja filmu rozgrywa się w Dalekiej Oceanii, to jak młodzież trafnie zauważyła, jest on nadal aktualny i wciąż potrzebne są zmiany w Krajach Globalnego Południa.

         Dla przeciwwagi przedstawiłam działania Sangduen Chailert (Lek), związane z opieką nad słoniami i rozwijaniem etycznego podejścia tubylców do zwierząt.

         Przytoczyłam synonimy turystyki etycznej: ekologiczna i zrównoważona. Uczniowie podali kilka przykładów turystyki zrównoważonej.

         Wskazałam różnice między etycznymi i nieetycznymi zachowaniami podróżników. Starałam się ich skłonić do przyjmowania postawy szacunku wobec drugiego człowieka, jego praw, sacrum kultury i środowiska przyrodniczego.

        

 

Tydzień Edukacji Globalnej

22 listopada, w czwartek w każdej z 3 szkół odbył się event z okazji Tygodnia Edukacji Globalnej.

W liceum Ogólnokształcącym w Lipsku nauczyciele i uczniowie zorganizowali gry, prezentacje na temat Fair Trade i konkurs na najlepszy plakat o tematyce globalizacji. Jedno ze stanowisk zostało poświęcone uchodźcom w Europie. Na plakatach znalazły się wypowiedzi różnych osób, które starają się o azyl na naszym kontynencie. Uczestnicy warsztatów terapii zajęciowej w Lipsku oraz Domu Pomocy Społecznej w Lipsku wystawili stoiska i pokazywali uczniom, jak zrobić coś z niczego. Uczniowie byli zadziwieni, że osoby chore na terapii zajęciowej wykonują tak piękne rzeczy. Może to skłoni ich do wolontariatu w DPS lub w Warsztatach Terapii Zajęciowej, z którymi szkoła współpracuje. Informacje o EVENT znajdą się na stronie szkoły, w gazecie „Echo Dnia” i zostaną wyemitowane w  audycji „Z życia ZSP w Lipsku” w „Twoje Radio Lipsko”.

 

Wydarzenie przeprowadzone w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej w Liceum Ogólnokształcącym w Urlach skupiło uwagę uczestników wokół tematu Globalnego Południa.  Uczniowie zagrali w gry projektowane przez nauczycieli. W programie zostały zaprezentowane i przeprowadzone 3 grupy edukacyjne, wypracowane przez zespół projektowy nauczycieli. Sposób prowadzenia wywołał zaciekawienie i aktywność nie tylko samych graczy ale i obserwatorów. Panowała wspaniała atmosfera sprzyjająca zdrowej rywalizacji. Zajęcia pomogły poszerzyć posiadaną wiedzę a młodszym kolegom z sąsiedniej szkoły podstawowej i zainteresować się tą tematyką.

        

 

W IV Liceum Ogólnokształcącym w Siedlcach nauczyciele i uczniowie dekorowali szkołę i przygotowywali sale do gier do wieczora poprzedniego dnia. Obaj panowie Dyrektorzy rozwiązywali razem z uczniami quiz o EG na kahoocie. Dużo zainteresowania wzbudziła gra terenowa "Życiorys komórki". Było ciekawie i słodko - były - oprócz naszych gier - dodatkowe konkursy, "mądre cukierki" z ciekawostkami, krzyżówki, rebusy, wykreślanki w wersji on-line oraz "real". Obecny był też przedstawiciel mediów - dziennikarz Katolickiego Radia Podlasia (wolontariuszka i koordynatorka projektu udzieliły wywiadu).

               

 

Zapraszamy do zapoznania się z 9 grami edukacyjnymi, które powstały w projekcie "Twórczo i odpowiedzialnie - szkoła w zmieniającym się świecie". Gry razem z kartami pracy można wykorzystać na zasadzie licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 4.0 Międzynarodowe: http://www.inek.pl/materialyEG.htm

 

 

 

Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: Opis: strona glowna